Free cookie consent management tool by TermsFeed Κώστας Παπαγιαννόπουλος: Η προώθηση του τουρισμού μέσω Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμού – OlymposPress.gr
Κώστας Παπαγιαννόπουλος: Η προώθηση του τουρισμού μέσω Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμού

ΘΕΜΑ: « Η προώθηση του τουρισμού μέσω Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμού»

Του Κώστα Παπαγιαννόπουλου, Μ.Δ.Ε. στη Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων

       Σε πρόσφατη εκδήλωση της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας για την προώθηση του τουρισμού, με θέμα: «Όλυμπος 2918 μ. μύθου και ιστορίας» καταδείχτηκε ότι η Πιερία, αξιοποιώντας το παγκοσμίως γνωστό κι απόλυτα ανταγωνιστικό brand του Ολύμπου, μπορεί να δημιουργήσει, ως τουριστικός προορισμός, μια εξαιρετικά αναγνωρίσιμη τουριστική ταυτότητα. Έτσι, η περιοχή θα αντανακλά άμεσα την ταυτότητα ενός τόπου που καλλιεργεί έντονες προσδοκίες και εικόνες απόλυτα ελκυστικές και ευνοϊκές, οι οποίες οδηγούν με μεγάλη πιθανότητα στην επιλογή του τόπου για επίσκεψη. Η σύγχρονη τεχνολογία του marketing επιβάλλει εξάλλου, ώστε οι τουριστικού προορισμοί να προβάλλονται όχι με τις διοικητικές ονομασίες τους αλλά με brand names.

      Από την άλλη όμως, είναι απαραίτητος ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός τουριστικής προβολής και η εγκατάλειψη των όποιων πολυεκπροσωπήσεων του προορισμού από διάφορους φορείς γιατί, κατά κανόνα, συνιστούν αποσπασματικές κι ως εκ τούτου αναποτελεσματικές προσπάθειες προβολής και προώθησης του τουριστικού προϊόντος. Είναι λοιπόν απαραίτητη μια ενιαία εκπροσώπηση, μια συνένωση δυνάμεων θεσμικών φορέων και επαγγελματιών του τουρισμού, με σκοπό τον κεντρικό σχεδιασμό και τη χάραξη της μελλοντικής πορείας.

       Κατά τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, οι Οργανισμοί αυτοί είναι υπεύθυνοι για τη διαχείριση και το marketing των προορισμών, κάθε δηλαδή γεωγραφικής περιοχής, όπως χώρα, νησί, πόλη ή χωριό καθώς και περιοχής που προσφέρει ένα τουριστικό προϊόν στους ενδιαφερόμενους επισκέπτες. Θεωρούνται παγκοσμίως οι Οργανισμοί αυτοί ως η πιο σύγχρονη μορφή του τουριστικού marketing και το πλέον καινοτόμο μέσο συνολικής διαχείρισης του τουριστικού προϊόντος, συνιστώντας βασικούς πλέον παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας, με κύρια αρμοδιότητα την προβολή και διαφήμιση των τουριστικών προορισμών. Αξιοποιώντας το διαδίκτυο και το σύνολο των Νέων Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών, έχουν τη δυνατότητα να προωθούν τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες με άμεσο τρόπο, προσελκύοντας έτσι δυνητικούς πελάτες απ’ όλο τον κόσμο. Ακόμα, προβάλλουν τους τουριστικούς πόρους, τις επιχειρήσεις, τις υποδομές μιας περιοχής, προωθούν τις τουριστικές επιχειρήσεις, τις αναδεικνύουν και τις υποστηρίζουν, ενδυναμώνοντας έτσι την ανταγωνιστικότητά τους. Στη σύνθεσή τους μπορούν να συμμετέχουν δημόσιοι φορείς, αυτοδιοίκηση, ιδιωτικές επιχειρήσεις, Μ.Κ.Ο., δημόσιοι, ιδιωτικοί και αυτοδιοικητικοί φορείς κ.λπ.

     Κατά κανόνα, πρόκειται για συνεργατικούς φορείς, συμπράξεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, στους οποίους συμμετέχουν φορείς και επιχειρήσεις, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ορθολογική λειτουργία του προορισμού, ως περιοχή παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών. Οι παραπάνω αλλά και το τοπικό Επιμελητήριο συνενώνονται και συνεισφέρουν στα έσοδα, έχουν λόγο και τελικά, έχοντας αυτοτέλεια, γίνονται πανίσχυροι και αποτελεσματικοί.
      Η τοπική αυτοδιοίκηση λοιπόν, μπορεί να ιδρύσει έναν Οργανισμό Διαχείρισης Προορισμού στην περιοχή μας για να μπορέσει ν’ ασκήσει πολιτική στα θέματα marketing και διαχείρισης. Ο προτεινόμενος φορέας, στον οποίο θα κληθούν να συμμετάσχουν εκτός από την τοπική αυτοδιοίκηση όσες επιχειρήσεις του τουρισμού ενδιαφέρονται, αλλά και το τοπικό Επιμελητήριο, θα συμπληρωθεί με στελέχη εξειδικευμένων γνώσεων και ειδικότερα με επαγγελματίες του marketing που διαθέτουν γνώση για τον τουρισμό και εξειδίκευση στο διαδίκτυο και στα νέα τουριστικά προϊόντα. Αυτοί θα κατασκευάσουν την εικόνα του προορισμού στο διαδικτυακό  marketing και θα την προωθήσουν με ευχέρεια σ’ όλο τον κόσμο μέσω και των δημοσίων σχέσεων, σε συνδυασμό με τα Μ.Μ.Ε.
     Η τοπική αυτοδιοίκηση, υπό την ομπρέλα του προτεινόμενου Οργανισμού, εκτιμάται ότι έχει το μοναδικό και συγκριτικό πλεονέκτημα, τυποποιώντας το διαθέσιμο brand να συμβάλει αποφασιστικά, στη μεγιστοποίηση της επιθυμίας των πολιτών του κόσμου ν’ απολαύσουν τις υπηρεσίες που συνδέονται με το προϊόν Όλυμπος, καθιστώντας αυτό ακόμα κι ως σκοπό της ζωής τους (όπως π.χ. είναι το όνειρο ενός Ιάπωνα να επισκεφτεί, κάποτε στη ζωή του, την Ακρόπολη). 

Η Βαρκελώνη συνιστά το πλέον χαρακτηριστικό πρότυπο πετυχημένου τουριστικού προορισμού, αφού, με τη σύσταση ενός παρόμοιου Οργανισμού, κατάφερε να κατακτήσει μέσα σε πέντε χρόνια, έχοντας ένα ενιαίο πρόγραμμα και στρατηγική, την πρώτη θέση στους παγκόσμιους προορισμούς.

      
Οι δημοσιεύσεις αποτελούν δημιούργημα αυτού που τα γράφει και το OlymposPress.gr διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής τους χωρίς προειδοποίηση αν αναφερθεί ότι προσβάλλουν ή είναι αντίθετα στον νόμο.